torsdag 6 maj 2010

Halloj!

Tänkte vara duktig och göra min såå sena uppsats om Amerikanska inbördeskriget men, självklart funkar det inge vidare D: för det första, så bryr jag mig inte, inte alls. Och för det andra har jag fått en jäkla huvudvärk som tynger ner huvud, så att det känns som om jag sitter i framkant .__. (vad gnällig jag är) aja...får väl slö-skriva lite tror jag...

Punkterna man ska ha med är:
  • Orsakerna till kriget (det finns flera)
  • Styrkeförhållandet mellan syd och nord (konfederationen och unionen)
  • När började kriget och hur?
  • Kort beskrivning av Abraham Lincolns politiska bana
  • Sydstaterna som förlorade kriget hade stora framgångar i början. Varför?
  • Avgörande slaget, när kapitulerade sydstaterna?
  • Kriget kostade nästan lika många offer som alla krig i USA har deltagit i, från revolutionskriget till vietnamkriget. Förklara!
  • Var kriget nödvändigt, eller hade det kunnat undvikas?
Ytterst intressanta frågeställningar...not! De enda punkterna som inte känns helt blä att skriva är väl punkt 3 och 4, de lätta .__.

Jag har märkt att det faktiskt är svårt att skriva spontant och regelbundet. För om man ska skriva spontant så måste man också skriva regelbundet, annars fattar man ingenting om det bara är spontant, då blir det bara en massa hål över allt.
Men jag ska nog försöka skriva lite mer regelbundet, och, spontant XD

aja, tror att jag ska ta något att äta, det kanske lindrar huvudvärken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar